Sproget er alfa og omega
Adam Breum
For at følge med fagligt og skabe relationer til de andre børn, skal et barn mestre sproget. Det skal tale rent og kunne gøre sig forståeligt, og jo mere varieret sprog det har, jo bedre.
Fortæl, fortæl….
Da børn er nysgerrige, er det bare om at gribe chancen: Du kan fortælle historier og snakke om det, I møder på vejen, eller det I gør: Sådan et skilt betyder, at man ikke må parkere sin bil her. Man får en bøde, hvis man gør det alligevel. Nu tager vi fem gulerødder og river dem på rivejernet. Gulerødder er sunde – de er fyldt med A-vitaminer. Eller hvis I har været i Legoland: Find kortet frem og vis, hvor dette sjove land ligger og fortæl, at det jo ikke er et rigtigt land. Du kan ikke bruge kortet for ofte. Dit barn skal langsomt lære, at verden er beskrevet i geografiske strukturer og hvor, forskellige steder ligger. Det er lige meget, om det er Hvide Sande eller New York. I kan også sammen spille spil på iPad’en og snakke om, hvad der sker. Det vil alt sammen stimulere dit barns sproglige udvikling.
Og læs højt – gerne dagligt
Børn elsker at blive læst for, så det er med at komme i gang og begynde en god daglig vane. Har du selv svært ved at læse, kan du gratis låne lydbøger på bibliotek.dk, eller du kan købe eller downloade lydbøger. Det vigtige er, at du og dit barn lytter til historien sammen. De børn, der har fået læst højt og talt med sine forældre om fortællingerne, læser betydeligt før andre, når de starter i skole. Det kaldes dialogisk læsning.
Du kan læse mere om dialogisk læsning her
”Jamen, jeg kan jo ikke læse!”
De fleste børn har bestemte forestillinger om det at begynde i skole. Og de er nysgerrige: Hvem bliver mine nye klassekammerater? Hvordan er min børnehaveklasseleder? Hvad skal vi starte med at lave? Dit barn har nok gjort sig tanker om, at det skal lære at læse, skrive og regne. Men mange børn har et billede af, at de skal kunne alting, inden de begynder i skole. Det kan gå med tanker om, at alle de andre kan sikkert læse – det kan jeg ikke. Eller alle de andre kan sikkert regne med store enorme tal – det kan jeg ikke. Eller de andre børn har slet ikke sommerfugle i maven – det har jeg! Det er godt at vende dens slags tanker, inden den første skoledag. Tal med dit barn om, hvad det tænker om det at starte i skole, og prøv at berolige det.
Du kan eventuelt sammen med dit barn læse bogen ”Hvor er ballade-Alfons”, som handler om drengen Alfons’ tid op til skolestart og alle hans mange tanker. En god bog, der sætter navn på de følelser, de fleste børn tumler med op til, at de skal starte i skole.
Adam Breum